Докато тече подготовката за Green Innovation Forum 2010, който ще се случи на 25 ноември, "Дневник" попита някои от компаниите, които участваха в първото му издание преди година, как се развиват зелените им инициативи. Въпросите бяха за вътрешните промени, които са предприели, как кризата е повлияла на зелените им ангажименти, какви трудности срещат и как усилията им се възприемат от клиентите. Ето част от отговорите:
"Челопеч майнинг":
Започнахме проект за увеличаване добива и преработката на руда. Работата по него е свързана с вътрешна реорганизация и допълнителни обучения. Една от целите е намаляване на въздействията върху околната среда - шум, прахови емисии, депониране на отпадъци на повърхността и др. Започваме и проект за рекултивация на нарушен терен от 50-60-те години в рамките на община Челопеч, близо до жилищни сгради. В момента създаваме зелен пояс – буферна зона между хвостохранилището ни и земи на община Чавдар. Зелените стъпки са част от философията и политиката на дружеството. Стремежът ни е в тях да се ангажират и жителите на населените места, в близост до които работим. През 2009 г. поехме грижата за 20 декара държавна гора, унищожена при горски пожар през 2000 г. - засадихме над 15 000 букови фиданки.
Предстои ни изграждането на нов склад за временно съхранение на опасни отпадъци. Трудностите са свързани с тромавата система по съгласуване на проекта с всички компетентни органи. Подобен е случаят и с проекта ни за прекратяване изхвърлянето на битово-фекални отпадъчни води без пречистване. Имаме проблеми с осъвременяването и прецизирането на подземния кадастър на ВиК инфраструктурата. Но правим предпроектни проучвания и работим по избора на подходяща алтернатива, евентуално в партньорство с община Челопеч.
"Глобул":
Програмите ни за екологична устойчивост са дългосрочни и продължаваме да работим по тях. Например за намаляване екологичния отпечатък чрез отговорно използване на материали и ресурси в ежедневната ни дейност. Подготвяме се за за въвеждане на система за управление на околна среда и ISO 14001 сертификация, работим с консултант по устойчиво развитие. Въведохме и кодекс за отговорно снабдяване, чрез който насърчаваме нашите доставчици да следват екологичните принципи, които следваме и ние. Въпреки че голяма част от зелените инвестиции са дългосрочни, т.е. възвращаемостта им е доста напред във времето, ние смятаме, че те предлагат много възможности за оптимизация на разходи. Тази година започнахме работата по няколко пилотни проекта за енергийна ефективност. Определено в криза тези, които искат не само да оцелеят, но и да се превърнат в лидери, са тези, които прилагат иновации, а зелените практики са неизчерпаем източник за такива, особено в нашата област. Основните предизвикателства са:
- трябва да променяме вече съществуващи процеси в компанията, защото устойчивото развитие не е дейност, то е начинът, по който случваме бизнеса си, - зелените инвестиции в нашия бранш често изискват сериозен финансов ресурс, а възвращаемостта е отложена във времето, - борим се с наслагвани във времето стереотипи и нагласи, за да повлияем върху поведението на нашите служители, клиенти и партньори.
Що се отнася до разбирането на клиентите ни, ние осъзнаваме ролята си да насърчаваме зеленото мислене и поведение. Пример за това е съвместната ни инициатива с WWF за опазване на природните паркове в България. За втора поредна година 3000 доброволци почистиха над 15 тона отпадъци от 11 парка. А от началото на кампанията за рециклиране на телефони в края на 2008 г. до средата на тази година нашите служители и клиенти събраха 3 тона излезли от употреба апарата, батерии и аксесоари.
"Тойота":
През април 2010 "Тойота Балканс" получи сертификат ISO 14001 (това е стандарт за качеството на управлението и опазване на околната среда - бел. ред.). За компанията е традиция да се стремим да съобразяваме всички свои дейности – от производството, през транспорта, продажбата, сервизирането и рециклирането на автомобилите, с околната среда. През последната година "Тойота" пусна в продажба поредния хибриден автомобил – Auris Hybrid Synergy Drive. Планът ни е до няколко години да предлагаме хибридно задвижване за всеки модел на Toyota. При Lexus това вече е почти изпълнено и над 80% от продажбите в България и Европа са хибриди. Следващата ни стъпка са електромобилите и plug-in хибридите. Те изискват инфраструктура за зареждане – в офисите, обществените паркинги, домовете, бензиностанциите и т.н. Такава инфраструктура вече се изгражда в Западна Европа, но в България вероятно процесът отново ще закъснее. Смятаме, че голяма част от нашите клиенти категорично свързват марката Toyota с грижата за природата. Проектът Prius преди 13 години се оказа стратегическо бизнес решение. Възприемането ни като иновативна, модерна и екокомпания означава по-добър бизнес за нас едновременно с по-чиста околна среда за децата ни.
За повече информация: www.dnevnik.bg/greenforum
Източник: в. Дневник
|