Фондация "Благотворител", с финансовата подкрепа на Фондация ОАК реализира проекта "Добродетели". Той е пилотен и се изпълнява в 2 детски градини в София – “Веселушка" и "Божур”, и в детска градина “Детелина” в Нови хан за периода от 01.10.2010 г. до 30.06.2011 г.
Проект "Добродетели" споделя разбирането, че детето е духовно същество, което идва на този свят, за да порасне като тяло, ум и дух. Родителите са първите възпитатели на детето. Децата се раждат с определен потенциал и техните вродени качества могат да се развият в положителна или в отрицателна посока в зависимост от това, как са възпитавани в детските си години. Характерът се изгражда, когато децата се учат да правят отговорни морални избори.Самоуважението е естествен резултат, когато човек живее, ръководен от духовни принципи.
Целта на проекта е да съдейства именно за нравственото и духовно образование на деца чрез осъзнато практикуване на добродетели в ежедневието. Специфичните му цели са:
- да обогати методическия опит на учители в детски градини за възпитаване на децата в общочовешки добродетели;
- да окуражи родителите да предават добродетелите на своите деца, да развиват способностите им, за да осъществят в своя живот най-доброто от себе си;
- децата да се запознаят с основни общочовешки добродетели, които да използват в ежедневието си и да общуват с езика на добродетелите.
Създаването на този проект е мотивирано от дълбоката нравствена криза, в която обществото в България се намира. Статистиката сочи тревожна тенденция – родителите отделят не повече от час на ден, за да общуват с децата си. Това е недостатъчно за развитие на уникалните им способности, за възпитаването им в основни ценности и добродетели. Не само родителите, но и училището не успява да отговори на потребността на децата да изграждат и следват високи нравствени модели на поведение.
Наличието на ясно дефинирани нравствени правила и воля за тяхното практикуване в живота са в основата напросперитета на всяко общество. Затова проект „Добродетели” на Фондация “Благотворител” фокусира внимание върху 52 общочовешки добродетели, сред които: щедрост, обич, справедливост, уважение, чистота, състрадание, честност, отговорност, търпение… Чрез ясни стратегии на децата се обяснява всяка добродетел, защо е важно да се практикува, как се прилага в ежедневието, кои са признаците за успех.
Целеви групи на проекта са:
- 20 учители в 3 детски градини
- 310 деца на възраст от 4 до 6години
- родителите на тези деца
Основни стратегии на проекта:
- Да откриваме във всекидневния живот подходящите моменти за възпитание;
- Да говорим с езика на добродетелите;
- Да поставяме ясни граници;
- Да прилагаме изкуството на духовното общуване и напътствие.
Основните дейности на проекта са свързани с:
- Обучение на учителите за преподаване на добродетели на децата;
- Преподаване на добродетели на децата 2 часа седмично;
- Срещи-разговори с родители по важни за тях възпитателни теми.
Очаквани резултати:
- Учителите да обогатят своя методически опит за преподаване на основни добродетели и да окуражават децата да ги използват в ежедневието;
- Децата да се запознаят с общочовешки добродетели, които да използват в ежедневието си и да общуват с езика на добродетелите;
- Родителите да съдействат за активното практикуване на добродетелите и да осъзнаят изключителната си роля за личностното развитие на своите деца.
|