"Една социална кампания трябва да бъде най-вече истинска" Печат
Новини - Интервюта
Понеделник, 01 Юни 2015 12:40, CSR BG

 

Целта на кампанията "Погледни бежанците с други очи" - победител в категория "Устойчиво развитие" бе да променим отношението на хората към бежанците", споделя Костадин Крантев, ръководител на PR екипа на New Moment New Ideas

Тази година се проведе шестото издание на престижния ПР конкурс, организиран от Българска асоциация на ПР агенциите - BAPRA Bright Awards 2015.

 

21 ключови постижения в сферата на маркетинговите комуникации получиха престижното отличие Bright Awards. Най-оспорваната категория бе „Кампания за устойчиво развитие“, в която се включиха 27 кампании. Кампанията „Погледни бежанците с други очи“ на New Moment New Ideas бе отличена с 1-во място и получи престижната статуетка Bright Awards 2015.


 


Представяме ви интервю с Костадин Крантев от New Moment New Ideas, създатели на кампанията „Погледни бежанците с други очи“:


1. Кампанията "Погледни бежанците с други очи", която е победител в тазгодишното издание на БАПРА, е една от най-амбициозните, които са правени в България на тази тематика. Кое ви провокира да я създадете?

„Погледни бежанците с други очи“ е пряко следствие от ситуацията у нас, тъй като през изминалата година близо 9000 бежанци потърсиха закрила в България. И ако доскоро страната ни бе известна като една от най-гостоприемните държави, то ксенофобските прояви се превърнаха в обичайна практика. Дори след апелите на президента и премиера за толерантност, бежанците бяха посрещнати с враждебност и често научавахме от медиите за нападнати и дискриминирани мигранти, бити, гонени и обиждани, въпреки безизходната ситуация, в която се намират. Множество от българите не успяваха да видят бежанците такива, каквито са – обикновени хора, избягали от ужасяващо насилие. Точно това беше и целта на кампанията за промяна на отношението към бежанците в България, която New Moment New Ideas и Върховният комисариат на ООН за бежанците заедно реализирахме.

2. По ваши наблюдения как се прие кампанията и какъв беше нейният ефект върху обществото? Изпълни ли тя целите си?

Още в самото начало на кампанията знаехме, че промяната на цялостното отношение към бежанците е изключително амбициозна цел, но трябваше да започнем трудния разговор с обществеността. Няколко месеца по-късно опасенията ни се потвърдиха, тъй като макар кампанията да направи впечатление и да бе забелязана от много медии и стотици хиляди българи, тя не успя да промени анти-бежанските настроения и негативното отношение сред обществото. Основният ни подход – сравняването на нелеките съдби на бежанците и българските емигранти, бе припознат, но до достигането на най-голямата цел пред кампанията има още много работа, тъй като българите все още не могат да намерят способност „да погледнат бежанците с други очи“. Точно това ни накара да планираме продължение на кампанията и в края на юни по повод Международния ден на бежанеца ще реализираме пореден опит да помогнем на търсещите закрила и разбиране чужденци.

3. Какво трябва да съдържа една социална кампания, така че да е въздействаща и да изпълни своята цел за промяна?

Една подобна кампания трябва да е най-вече истинска. Да стъпва на прости човешки послания, които да нямат нужда от тълкуване, а от усещане. Колкото по-амбициозна е целта, толкова по-настоятелно тези послания трябва да бъдат повтаряни. Само тогава промяната (или поне първата стъпка от нея) може да стане реалност.

4. Кой беше вашият най-голям партньор при реализирането на кампанията?

За кампанията „Погледни бежанците с други очи“ най-голямата заслуга е на Върховният комисариат на ООН за бежанците (ВКБООН) и на екипа на New Moment New Ideas. Получихме изключително ценна подкрепа и от редица медии, колеги в бранша и приятели. Както сигурно знаете, наред с телевизионния клип и външната реклама, част от кампанията беше изявата на детския хор от бежанци, който научи и изпя на български „Я кажи ми, облаче ле бяло“. Ключова роля за репетициите и последвалата изява имаха музикалният педагог Рози Караславова, администрацията на Центъра за временно настаняване на бежанци в Овча купел, екипа на телевизионното предаване „Комиците“ и ръководството на НДК в лицето на г-н Мирослав Боршош. Наред с всички позитивно настроени партньори, естествено, видяхме и как много врати се затваряха на пътя ни. Но, както вече казах, още в началото знаехме, че ще е трудно.

5. Вие сте дарили кампанията на ВКБООН. Това е част от вашата политика по корпоративна социална отговорност или акт на обвързаност само с конкретната кауза?

„Погледни бежанците с други очи“ не е първият pro bono проект на New Moment New Ideas и със сигурност няма да бъде последният. Агенцията неведнъж през годините работи по подобен начин с каузи и организации, давайки своя принос за реализацията на кампании в обществен интерес. Така че, използвам възможността да приветствам всички подобни проекти и заинтересовани страни да разчитат на New Moment като потенциален партньор за комуникирането и реализацията на своите цели.

 


****************

В категория „Кампания за устойчиво развитие“ можеха да участват кампании, демонстриращи дългосрочен ангажимент на компанията в сфери от обществена значимост, както и проекти в сферата на корпоративната социална отговорност (CSR). Насърчават се кампании, които са в унисон с ценностите и философията на компанията, като обединяват в изпълнението си различни заинтересовани страни и лица (stakeholders) и обхващат различни процеси в дадена компания. В категорията могат да участват и кампании, организирани от неправителствени организации; кампании, насочени и подкрепящи опазването на околната среда и кампании в подкрепа на интеграцията на малцинствени общности и групи в риск.

Най-голяма конкуренция през 2015 г. имаше в категория „Кампания за устойчиво развитие“ – участваха 27 кампании. Кампанията „Погледни бежанците с други очи“ бе отличена с 1-во място и получи престижната статуетка Bright Awards 2015.


Това интервю се реализира със съдействието на Българска асоциация на ПР агенциите (БАПРА)

Интервюто подготви Десислава Тодорова, Главен редактор на CSR Bulgaria

Powered by Web Agency
 

Още статии от CSR BG :