Корпоративна социална отговорност (КСО) (Corporate Social Responsibility (CSR) - „концепция, при която компаниите интегрират на доброволна основа дейността си по опазване на околната среда и социалните си инициативи в своите бизнес стратегии и във взаимодействие с всички заинтересовани лица” (Съобщение на Европейската комисия (ЕК) от март 2006 г. „Прилагане на партньорство за растеж и работни места: да направим Европа пример за подражание за прилагане на КСО”)
КСО се отнася към основните заинтересовани лица в една фирма или институция, но по етичен или отговорен начин. Под "етично или отговорно" се има предвид третирането на заинтересованите страни по начин, който се счита за приемлив в цивилизованите общества. Социалната отговорност включва както икономическа, така и екологична отговорност. Заинтересованите лица са не само в рамките на една фирма, но и извън нея. По-широката цел на социалната отговорност е да се създава все по-висок стандарт на живот за хората в и извън корпорацията, като същевременно се запазва нейната рентабилността. (оригинален източник: Michael Hopkins: A Planetary Bargain: Corporate Social Responsibility Comes of Age (Macmillan, UK, 1998) Актуализирано: юли 2009)
Корпоративна филантропия - начин да дадеш нещо обратно към местните общности, подобрявайки качеството на живот за служители, практикувайки корпоративно гражданство
Заинтересовани страни (Stakeholders) – държавните институции, бизнеса, социалните партньори, неправителствените организации, в това число и организациите за защита на потребителите, потребителите, академичните среди, медиите.
Социална отговорност - отговорността на една организация за въздействията от нейните решения и дейности върху обществото и околната среда; социалната отговорност се реализира чрез прозрачност и етично поведение и допринася за устойчивото развитие, здраве и благополучие на обществото; взема предвид очакванията на заинтересованите страни; съответства на приложимото законодателство и е съвместима с международните норми на поведение; интегрирана е навсякъде в организацията и се практикува в нейните взаимоотношения. (Проекто-стандарт ISO 26000)
Социално отговорно поведение – поведение, насочено към поемане на отговорности за въздействия върху обществото и околната среда, вследствие на реализирани решения и дейности; отговорност, проявяваща се чрез прозрачност и етично поведение.
AccountAbility 1000 (AA1000): е стандарт, които подпомага една организация при определяне на цели и задачи, за измерване на напредъка, постигнат според тези цели, финансовия контрол и отчетност на изпълнението, както и механизмите за обратна връзка.
Съвместна бизнес-социална инициатива (Business Social Compliance Initiative (BSCI): Това е бизнес инициатива, за подобряване на условията на труд по устойчив начин чрез съвместните усилия на компаниите. Тя предлага на компаниите цялостна система за наблюдение и квалификация, обхваща всички продукти, произхождащи от която и да е държава.
Корпоративно гражданство (Corporate Citizenship (CC) се дава на бизнес, който отдава еднакво голямо значение както на своя социален и екологичен принос, така и на финансовия си резултат. (Източник: Simon Zadek The Civil Corporation, (p7, Earthscan, London, 2001)
Корпоративно управление (Corporate Governance (CG): корпоративното управление се занимава с поддържане на баланс между икономическите и социалните цели и между индивидуалните и общите цели. Рамката на корпоративното управление е създадена, за да насърчи ефективното използване на ресурсите и едновременно с това да се изисква отчетност за стопанисването на тези ресурси. Целта е да се хармонизират, колкото е възможно, интересите на хората, корпорациите и обществото. (Източник: Sir Adrian Cadbury in ‘Global Corporate Governance Forum', World Bank, 2000)
Социално отговорни инвестиции (Socially Responsible Investment (SRI):това са онези финансови решения, при които решаваща роля за избора на инвеститора по отношение на проект или предприемач, в които да вложи парите си, имат неговите ценности и принципи. Корпоративна устойчивост (Corporate Sustainability): съгласува продуктите и услугите на организацията с очакванията на заинтересованите страни, като по този начин добавя икономическа, екологична и социална стойност (Източник: Price WaterhouseCoopers)
Етика: наука за морала в човешкото поведение. (Източник: Oxford Dictionary)
Етично счетоводство (Ethical Accounting): е процес, чрез който компанията провежда диалог с основните заинтересовани страни, за да докладва за минали дейности с цел очертаването на бъдещите действия. (Източник: John Rosthorn: Business Ethics Auditing - More than a Stakeholder's Toy (Journal of Business Ethics 00: 1-11, 2000, Kluwer Academic Publishers, Netherlands)
Етичен одит(Ethical Auditing): редовни, пълни и документирани изчисления, регистриращи наличието на съответствие с публикуваните политики и процедури на дружеството. (Източник: John Rosthorn: Business Ethics Auditing - More than a Stakeholder's Toy (Journal of Business Ethics 00: 1-11, 2000, Kluwer Academic Publishers, Netherlands)
Етично счетоводство (Ethical Book-Keeping): систематично, надеждно поддържане на достъпни регистри за корпоративните дейности, които отразяват управлението и поведение на компанията. (Източник: John Rosthorn: Business Ethics Auditing - More than a Stakeholder's Toy (Journal of Business Ethics 00: 1-11, 2000, Kluwer Academic Publishers, Netherlands)
Асоциацията за честен труд (Fair Labour Association (FLA): Една организация, която използва ILO като основни трудови стандарти за оценка на практиките за честен труд във вериги за доставки на компаниите.
Глобалната инициатива по отчетност (Global Reporting Initiative (GRI): набор от принципи, идеи и полезни показатели при отчитане на КСО.
Международната организация по стандартизация (International Standards Organisation (ISO): организация на ООН, която предоставя признати стандарти като ISO26000 за корпоративна социална отговорност.
Алианс за международна социална и екологична акредитация и етикетиране (International Social and Environmental Accreditation and Labelling Alliance (ISEAL): Алиансът е световният център за социални и екологични системи за стандарти. Установените правила за добри практики на ISEAL са международни референтни документи за надеждни социални и екологични стандарти. Спазването им е условие за членство.
Ключови показатели (Key Performance Indicators (KPIs): редуциран набор от мерки или показатели, които показват най-важните аспекти на обекта, които измерват.
Публично-частното партньорство (ПЧП) (Public Private Partnerships (PPP): партньорства между частни компании и публични институции в едно съвместно предприятие за изпълнение на проекти и програми за благото на обществото.
Свидетелство на репутация (Reputation Assurance): набор от общи принципи за бизнес средата,събрани за да предоставят данни и информация за тенденциите. (Източник:John Rosthorn: Business Ethics Auditing - More than a Stakeholder's Toy (Journal of Business Ethics 00: 1-11, 2000, Kluwer Academic Publishers, Netherlands)
Sarbanes-Oxley (SOX): това е част от законодателството на САЩ, което налага стандартите за конфликта на интереси и по-голяма прозрачност при отчетността на компаниите
Social Accountability 8000 (SA8000): международен стандарт за правата на човека в индустриална среда, създадена от CEPAA(Council on Economic Priorities Accreditation Agency) в САЩ.
Социални отчети (Social Reporting): отчети за осъществени инициативи като израз на социално отговорно поведение съгласно установени критерии.
Устойчиво развитие (Sustainable Development): измерване на въздействието върху околната среда, подобренията, мониторинг и докладване. (Източник:John Rosthorn: Business Ethics Auditing - More than a Stakeholder's Toy (Journal of Business Ethics 00: 1-11, 2000, Kluwer Academic Publishers, Netherlands). |