Форум на тема „Професията Мениджър „Корпоративна социална отговорност” събра специалисти в тази област от различни компании на 10 януари 2012 г. в Гранд Хотел София. Събитието се организира от Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), Българската мрежа на Глобалния договор на ООН, CSR България и Интертек Муди със съдействието на Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси (БАУРЧР) и MB Communications.
Залата се оказа малка за всички желаещи да присъстват на форума и да научат повече за новосъздадената магистратура „Корпоративна социална отговорност (финансов мениджмънт)”, която беше и поводът да се организира този форум.
Събитието имаше и за цел да дискутира отговорностите и предизвикателствата, стоящи пред социално отговорния бизнес и необходимостта от адекватно подготвени мениджъри по корпоративна социална отговорност. На него присъстваха представители от различни организации от бизнеса и неправителствения сектор, студенти, медии.
Представителите на бизнеса и членове на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН бяха „Овергас Инк” АД, ТНТ Българиа ЕООД, и „Асарел Медет” АД. Те представиха своите практики в сферата на КСО и споделиха своето решение как и кои звена са поели тези дейности. Ясно се очертаваше практиката да се ангажира висшият мениджмънт, както и звената „Маркетинг” и „Човешки ресурси” в дейностите по корпоративна социална отговорност. Залагането на дългосрочни цели и стратегия по КСО вече има своите конкретни прояления в политиките на големи български компании.
На форума присъства и представител на PR-а и маркетинг комуникациите - Лиляна Загорчева, Управител на комуникационната агенция MB Communications. Тя представи по интригуващ начин честите грешки на компаниите, смятащи, че PR-а е единствената същност на КСО, както и добрите примери, на компании, който са разбрали, че PR е само част от CSR-a и то само върха на айсберга, който се вижда от хората, но далеч не е основата, на която трябва да се гради КСО стратегия. КСО не е маркетингов шум, а изграждане на дългосрочно доверие и в този смисъл е и изграждане на връзки с обществеността.
Нуждата на бизнеса от квалифицирани специалисти по КСО бе очертана от Детелина Смилкова, вицепрецидент на ВУЗФ, който е основният партньор по проекта за КСО магистратура.
Марина Стефанова, изпълнителен директор на Българската мрежа за Глобален договор на ООН сподели, че наблюдава революционни промени в мисленето на обществото и на бизнеса, които определят голямото значение на добрите и дългосрочни бизнес практики, които ангажират всички заинтересовани страни.
Изпълнителният директор на CSR Bulgaria Борис Колев също сподели социално отговорни бизнес практики, с които се е сблъсквал в работата си с компаниите. Докато преди няколко години компаниите са превели откъслечни дейности в тази сфера и са възприемали КСО повече като PR, то днес вече компаниите са осъзнали нуждата от цялостна и ясна стратегия и искат да правят стойностни и дългосрочни КСО проекти.
Присъства и представител на държавната власт в лицето на Веселин Илков от Министерство на труда и социалната политика. Той определи ролята на държавата като допълваща и балансираща, целяща да създаде само необходимата стратегическа рамка, както и законодателна и бизнес среда за развитието на КСО.
Милена Минкова, водещ одитор, водещ преподавател, Интертек Муди, обясни каква е ролята на сертифициращите организации. В България все повече се налагат международните стандарти в сферата на качеството, екологията и устойчивото развитие, условията на труд и социалната отговорност на компаниите. Затова е важно да се провеждат обучения по социално счетоводство и социален одит, които ще присъстват и в учебната програма на магистратурата. Успешно завършилите програмата студенти получават диплома за завършена магистърска степен по специалността „Корпоративна социална отговорност (финансов мениджмънт)” от Висшето училище по застраховане и финанси, както и сертификат за одитор/оценител на системи за корпоративна социална отговорност от Intertek Academy®.
В заключение бе казано, че магистратурата „Корпоративна социална отговорност (финансов мениджмънт)” идва точно навреме, за да отговори на нуждите и очакванията на бизнеса. Тя ще даде знания, които ще да полезни на завършилите без значение дали компаниите имат обособена длъжност по КСО мениджър или не, така че те да могат да вършат работата си адекватно и да са асистенти на висшите мениджъри във взимането им на адекватни стратегически решения, засягащи цели общности и много заинтересовани лица.
Според изказване на Светла Стоева, председател на Управителния съвет на Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси (БАУРЧР): „През следващите години все повече и повече ще се търсят специалисти по корпоративна социална отговорност. Да бъдат отговорни е наболяло бизнес изискване към компаниите, а далеч не препоръчителна инициатива както беше допреди няколко години. От добре подготвени експерти в тази област ще има нужда всяка компания, която се ориентира към управлението на социалната отговорност на ниво бизнес стратегия и бизнес процеси, а не само на ниво благотворителност или маркетинг”.
За повече информация отностно програмта, приема и лекторите на маристратурата можете да посетите masters.csr.bg.
Презентациите на участниците във форума можете да видите тук:
Асарел МЕДЕТ АД
CSR България
Global Compact Network
MBComms
Overgaz
TNT
|